Jag har en förkärlek för neon, varför vet jag inte. Bara att det är snyggt. Det är något med de där färgade, lysande rören som tilltalar. Över huvudtaget gillar jag ljusa skyltar. De bidrar till att levandegöra en mörk stad. Vandrar man genom stan i mörkret känns staden välkomnande med de upplysta skyltarna. Min favorit är en gammal Stomatolreklam. Jag tror många har sett den; En jättelik tandkrämstub, där namnet Stomatol först lyser upp, en bokstav i taget. Efter det ser man ett tandborsthuvud och en sträng lyser upp ur tandkrämstuben som läggs på tandborsten. När jag ser den vill jag bara gå hem och borsta tänderna.
Det är väl just det som reklamen vill; att vi ska reagera på ett visst sätt. Helst ska vi ju köpa just det som reklamen syftar på. Som konsument känner jag mig inte hotad, eftersom jag tycker jag är så medveten om vad reklamen vill, men det intresserar mig. Varför har vissa varumärken lyckats få oss att handla i en viss riktning? Mest känd är väl ändå Coca-cola? Alla vet vad de erbjuder, liksom Mac Donalds, eller någon annan multinationell vara. Deras marknadsföring har nött in sin logga och produkt in i våra medvetanden. Kanske inte så konstigt då företagen lagt ner miljoner dollar på reklam. Man blir ju lite avundsjuk, eller fascinerad av deras framgångsrika recept.
Har man ett företag vill man ju gärna uppnå en liknande framgångsrik reklam. För det första är det ju viktigt att veta vad man vill förmedla till sina kunder. Vad vill man de ska tänka på när de ser din logga? Vilka behov vill du skapa hos dem? Hur vill du att de ska reagera när de ser ditt varumärke? Har man ett företag är de frågorna viktiga. Som i exemplet med Stomatolreklamen kan faktiskt många sådan reklamskyltar påverka en, så pass att man helt enkelt går hem och borstar tänderna.